Beschrijving


1        Uitvraag


1.1.        Doel en opzet selectieprocedure

 

Voor u ligt de selectie leidraad van de gemeente Utrecht (gemeente) voor de verhuur van de locatie aan de Makassarstraat 36 van ca. 388 m² (de locatie), kadastraal bekend, Gemeente Catharijne, Sectie C, nummers 7324 en 7471 (gedeeltelijk).

 

·       Het doel van deze openbare selectieprocedure is één huurder (verder genaamd huurder) te selecteren en met deze huurder uiteindelijk een huurovereenkomst te sluiten ten aanzien van de locatie.

 

·       Deze selectie leidraad beschrijft de procedure hoe de gemeente de huurder zal selecteren; welke eisen (knock out criteria) en wensen (de beoordelingscriteria) de gemeente daarbij heeft en hoe zwaar de verschillende beoordelingscriteria wegen.


·       Er wordt een zogenaamde openbare procedure gevolgd. Dat betekent dat partijen niet vooraf worden geselecteerd, maar iedereen bevoegd is om deel te nemen aan de tender. Hoe u in kunt schrijven wordt toegelicht in hoofdstuk 2.

 

·       Het feit dat een partij kan meedoen of meedoet aan de openbare procedure, impliceert op geen enkele wijze een aanbod aan die partij en er kan dan ook géén aanspraak gemaakt worden op recht van onderhandeling met de gemeente.

 

·       Deze procedure is nadrukkelijk geen aanbestedingsprocedure in de zin van de Aanbestedingswet 2012, het ARW 2016 of het aanbestedingsbeleid van de gemeente. 

 

·       Het staat de gemeente vrij om niet te gunnen, dan wel de procedure stop te zetten, zonder dat inschrijvers aanspraak kunnen maken op (schade-)vergoeding.

 

·       Alle kosten die u maakt in verband met de selectieprocedure komen voor uw rekening.

 

·       De gemeente is gehouden aan de Wet open overheid (Woo). Het uitgangspunt van deze wet is openbaarheid van informatie. Wij begrijpen echter ook dat het voor u als inschrijver belangrijk is dat sommige informatie niet kenbaar is voor derden. Daarom beschouwingen wij de inschrijvingen zelf (waaronder de naam van de inschrijver) als bedrijfsgevoelige informatie en wordt deze informatie in beginsel niet openbaar gemaakt tenzij wij daartoe verplicht worden.


1.2.        Achtergrondinformatie te huren object

De locatie bevindt zich op de begane grond van een gebouw dat staat aan het Merwedekanaal aan de Makassarstraat en Keulsekade en heeft een afmeting van ca. 388 m² bvo, zoals aangegeven op de tekening in bijlage 1 (rode ruimtes). De locatie was voorheen in gebruik als kringloopwinkel en de huurovereenkomst van deze locatie loopt aan het einde van 2025 af. In het gebouw is al één huurder gehuisvest (de Tussenvoorziening) die 24-uurs opvang aanbiedt aan daklozen. 


Bestemming

De bestemming is Maatschappelijk.  

 

Beoogde huurder(s)

De gemeente zoekt één huurder die invulling gaat geven aan de noodzakelijke opvang voor dakloze mensen met een (hogere) WLZ (Wet langdurige zorg) indicatie, zodat de doorstroom vanuit Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) naar de WLZ concreet kan worden vormgegeven. Daarnaast zitten er op dit moment mensen met een WLZ-indicatie in maatschappelijke opvanglocaties gefinancierd vanuit de Wmo, omdat ze anders dakloos zouden zijn. Voor mensen met een WLZ-indicatie is maatschappelijke opvang echter niet de passende plek en de ondersteuning voor deze groep moet op een andere wijze plaatsvinden. Ook moet de ondersteuning op een andere wijze worden gefinancierd


Didam-procedure

Eind 2021 heeft de Hoge Raad in het Didam-arrest geoordeeld dat overheidslichamen bij privaat-rechtelijk handelen zoals grondverkoop, verhuur of erfpacht gehouden zijn om mededingingsruimte te bieden aan alle potentiële gegadigden in de vorm van een openbare selectieprocedure. Voor de verhuur van de locatie volgen we deze Didam-procedure om via een openbare selectie één huurder te selecteren.


1.3.        Minimum eisen (knock out)

Hieronder staan de minimumeisen welke aan uw inschrijving worden gesteld (knock-outcriteria). Voldoet uw inschrijving hier niet aan, dan wordt u uitgesloten van deelname. Op het inschrijfformulier (zie bijlage 2) geeft u aan dat u voldoet aan de volgende knock-outcriteria:

 

·       De exploitatie van het gehuurde voldoet aan de randvoorwaarden, zoals omschreven in paragraaf 1.4;

·       U gaat onvoorwaardelijk akkoord met de huursom en huurvoorwaarden, zoals deze zijn genoemd in paragraaf 1.5;

·       Accepteren van de voorwaarde dat het definitief doorgaan van de verhuur afhankelijk is van een einde van de huurovereenkomst met de huidige huurder van de locatie. Inschrijver accepteert derhalve dat de huurovereenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de huurovereenkomst met de huidige huurder is geëindigd en de huidige huurder de locatie conform de opleveringsverplichtingen uit de huurovereenkomst heeft opgeleverd aan de gemeente. 


1.4.        Randvoorwaarden

De gemeente stelt de volgende randvoorwaarden aan de nieuwe invulling (het toekomstige gebruik/de bestemming) van het gehuurde:


·       Accepteren dat deze plek specifiek is bedoeld voor de WLZ-doelgroep;

·       Accepteren dat deze plek primair bedoeld is voor inwoners die uitstromen uit de (naastgelegen) maatschappelijke opvang;

·       Accepteren en omarmen van gezond stedelijk leven voor iedereen (gemeente Utrecht);

·       Accepteren dat deze locatie ligt naast de 24-uurs opvang (de Noiz) met de bijbehorende dynamiek;

·       De voorziene activiteiten in het gehuurde voldoen aan de bestemming van het bestemmingsplan, zie paragraaf 1.2;


1.5.        Huurvoorwaarden

De uitgangspunten voor de huursom en huurvoorwaarden zijn opgenomen in Bijlage 3 en hieronder enkele aanvullingen en toelichtingen:


Huurprijs: huur is € 47.800,-- per jaar (vrijgesteld van BTW).


Huuringangsdatum: nader te bepalen en uiterlijk op 1 februari 2026.


Opleveringsniveau

Het gebouw wordt opgeleverd in casco staat.


Huurovereenkomst

Voorbehoud bestuurlijke goedkeuring voor het aangaan van een huurovereenkomst, waarvan een Bibob procedure onderdeel kan uitmaken.


Voorbehoud beëindiging huurovereenkomst met – en ontruiming door – huidige huurder.


Bijzondere huurvoorwaarden

Bij beëindiging van de huurovereenkomst dient het gehuurde in casco staat en leeg te worden opgeleverd tenzij partijen hierover in de huurovereenkomst andere afspraken maken;


1.6.        Beoordelingscriteria (wensen)

Om de beste bieding te bepalen worden beoordelingscriteria gehanteerd. Aan ieder te beoordelen beoordelingscriterium kennen we punten toe. Per criterium geeft u een onderbouwing van uw plan.

Beoordelingscriterium

Maximaal aantal punten

1.     Ervaring en video boodschap 40

2.     Ondernemersplan  20

3.     Samenwerkingsplan 20

4.     Toegevoegde waarde 20


Beoordelingscriterium 1: Ervaring en videoboodschap – 40 punten 

U voegt bij uw inschrijving uw curriculum vitae toe dat weergeeft welke ervaring u reeds hebt opgebouwd met de opvang van (met name) de WLZ doelgroep binnen de gemeente Utrecht of binnen een andere gemeente. Ook geeft u aan hoeveel ervaring u heeft als het gaat om de samenwerking met de gemeente Utrecht of een andere gemeente.

 

Daarnaast vragen we u een videoboodschap van maximaal 5 minuten te maken waarin u zich voorstelt

en vertelt over uw organisatie en de visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen en - in het

bijzonder - de WLZ-doelgroep. U geeft ook aan op welke plekken u voor deze doelgroep reeds een

opvang heeft gecreëerd en op welke wijze u hieraan invulling heeft gegeven. Hierbij geldt dat de inhoud

van de boodschap bepalend is en niet de vormgeving. 

 

Het selectieteam geeft uw curriculum vitae en videoboodschap een hogere score als hieruit naar voren komt dat u als organisatie veel ervaring heeft met de opvang van de WLZ-doelgroep. Het selectieteam geeft uw curriculum vitae ook een hogere score als u al samenwerkt met gemeentes, waarbij het aantal samenwerkingsverbanden en de duur (ervaring) worden getoetst. Het overleggen van positieve referenties van derden, waaronder gemeentes, is een pré. Beide onderdelen kunnen (separaat) worden beoordeeld met een maximale score van 20 punten.  


Het curriculum vitae en de videoboodschap is bedoeld voor een nadere kennismaking met de

Inschrijver. Geef vooral aan op welke punten uw plan zich zal onderscheiden en kan overtuigen.


We moeten de videoboodschap met Windows Mediaplayer kunnen bekijken.

Beoordelingscriterium 2: Ondernemersplan - 20 punten

U voegt bij uw inschrijving een gedegen ondernemersplan dat toeziet op een exploitatietermijn van

tenminste 10 jaar. Het ondernemersplan laat zien dat u in staat bent om de WLZ-opvang te realiseren

op de locatie. Het ondernemersplan bestaat uit de onderstaande onderdelen:


Een businesscase, inclusief investeringsbegroting, exploitatiebegroting en (eventueel) financieringsplan.

Het financieringsplan bestaat uit een reëel investeringsplan, prognose en wijze waarop de financiering plaatsvindt.


Beoordelingsaspect: dit betekent dat u weergeeft hoe u de investering bekostigt en de locatie vervolgens langjarig (minimaal 10 jaar) exploiteert.

Het selectieteam geeft uw ondernemersplan een hogere score als er een sluitende businesscase is voor een termijn van minimaal 10 jaar en de financiering voor deze businesscase zeker is, hetgeen inhoudt dat er zekerheid is rondom de financiering en de bronnen voor deze financiering. Het overleggen van een positieve zienswijze van een accountant is een pré. 


Beoordelingscriterium 3: Samenwerkingsplan - 20 punten

U voegt bij uw inschrijving een samenwerkingsplan toe dat weergeeft op welke wijze u de samenwerking

gaat vormgeven met de andere huurder van de locatie (de Tussenvoorziening).


Beoordelingsaspect: dit betekent dat u weergeeft hoe u gebruik maakt van samenwerking (en hoe deze

kan worden versterkt), kennisdeling, gedeelde capaciteit en hoe beheerafspraken voor de locatie worden vormgeven.


Het selectieteam geeft uw samenwerkingsplan een hogere score als er reeds een gedragen (voorgenomen) samenwerkingsverband is met de andere huurder van de locatie en als u een concreet plan heeft hoe mensen, middelen en kennis optimaal kunnen worden benut. 


Beoordelingscriterium 4: Toegevoegde waarde voor de stad Utrecht - 20 punten

Naast uw ervaring deelt u ook een plan waarin is beschreven op welke wijze u van toegevoegde

waarde bent voor de stad Utrecht, de wijk en zijn bewoners.


De beschrijving per beoordelingscriterium - los van het ondernemersplan - is niet langer dan 2 pagina’s

A4 met vergelijkbaar lettertype en -grootte als dit document. Wanneer u meer dan het gevraagde aantal

A4 overlegt, worden uitsluitend de eerste 2 pagina’s A4 beoordeeld.


Beoordelingsaspect: dit betekent dat u weergeeft hoe de WLZ-doelgroep duurzaam kan integreren in de

wijk en welk proces hiervoor wordt gehanteerd en hoe escalaties in de wijk kunnen worden voorkomen.


Het selectieteam geeft uw plan een hogere score als u ervaring heeft met het integreren van deze of

vergelijkbare doelgroepen in een gebied/wijk en als u een concreet plan heeft hoe u dat in dit gebied/deze

wijk gaat doen.

   

1.7. Wijze van beoordelen beoordelingscriteria

We beoordelen uw inschrijving door de inschrijvingen per beoordelingscriterium met elkaar te

vergelijken. Aan ieder beoordelingscriterium kent het selectieteam punten toe. Wordt een inschrijver

voor een bepaald criterium als beste beoordeeld, dan krijgt deze inschrijver voor het desbetreffende

criterium het maximale aantal punten. De overige inschrijvers krijgen voor hetzelfde criterium een

daaraan gerelateerd aantal punten.


Het is mogelijk dat de overige inschrijvers op een beoordelingscriterium door de beoordelingscommissie met dezelfde score worden beoordeeld. Is het puntentotaal van de beste inschrijvers na de beoordeling gelijk, dan plaatsen we de inschrijver met de hoogste score op het ondernemersplan (D) in de rangorde als hoogste van de beste inschrijvers.


2 Procedure

 

2.1.  Planning


De planning van procedure is als volgt:

ta

Start selectieprocedure: Publiceren selectieleidraad, 10 september 2025

Uiterste datum stellen van vragen, 26 september 2025

Beschikbaar stellen antwoorden op gestelde vragen (Nota van inlichtingen) 10 oktober 2025

Uiterste datum voor indienen gevraagde informatie (inschrijven) 24 oktober 2025

Streefdatum voor verzenden brieven

-    voornemen tot verhuur (voorlopige gunningsbeslissing); en voornemen tot afwijzing (voorlopige afwijzing).

14 november 2025

Verificatie bespreking 20 november 2025

Einde bezwaartermijn 8 december 2025

College van burgemeester en wethouders besluiten of zij met de best beoordeelde inschrijver een huurovereenkomst wil aangaan. (definitieve gunningsbeslissing) Nader te bepalen

Ondertekening huurovereenkomst door inschrijver, Nader te bepalen

Ondertekening huurovereenkomst gemeente, Nader te bepalen


De gemeente behoudt zich het recht voor om de aangegeven tijdsplanning te wijzigen. Als de planning

verandert, informeren we alle betrokkenen. Inschrijvers kunnen geen rechten ontlenen aan deze

beoogde planning.


2.2.    Start selectie: Publicatie

De selectieprocedure is begonnen door de Selectieleidraad te publiceren op de volgende website:

·       het Makelpunt van de gemeente Utrecht www.makelpunt-utrecht.nl;


2.3.     Contact, vragen en informatie

Vragen en opmerkingen kunt u enkel schriftelijk indienen via secretariaatvgu@utrecht.nl uiterlijk tot

en met de datum die daarvoor is opgenomen in de planning. Wij beantwoorden alle vragen aan alle

geïnteresseerden partijen in een Nota van Inlichtingen. De antwoorden op de binnengekomen vragen en

opmerkingen worden met alle partijen schriftelijk gedeeld. De gemeente garandeert niet dat vragen die

later binnenkomen nog worden beantwoord. Het is niet toegestaan om contact te zoeken met de

gemeente ter verkrijging van welke informatie dan ook, anders dan op de hierboven omschreven wijze.


2.4.     Nota van inlichtingen

Tenminste tien kalenderdagen vóór de uiterste datum van indienen van de inschrijvingen stelt de

gemeente een Nota van Inlichtingen op met daarin alle tijdig gestelde vragen en gemaakte opmerkingen

en de gegeven antwoorden. Deze Nota van Inlichtingen stelt de gemeente ter beschikking aan alle

geïnteresseerde partijen en deze nota is een integraal onderdeel van de Selectieleidraad. De

gemeente garandeert niet dat zij de vragen beantwoordt die worden gesteld nadat de Nota van

Inlichtingen ter beschikking is gesteld.


2.5.     Onvoorwaardelijk

U verklaart zich door het indienen van uw inschrijving onvoorwaardelijk akkoord met alle aan de

procedure gestelde voorwaarden en eisen. Het is daarom belangrijk dat alle elementen uit uw

voorgenomen inschrijving, die niet zonder enig voorbehoud voldoen aan de gestelde eisen, maar ook

mogelijke alternatieven en - in uw ogen - verbeteringen, door het stellen van vragen, aan het in paragraaf

3.1. bedoelde selectieteam ter beoordeling worden voorgelegd.


2.6      Indienen bieding [of inschrijving]

Inschrijven voor de selectieprocedure vindt plaats door de inschrijving bij de gemeente in te dienen.

De gevraagde inschrijving bestaat uit:

a.     Het inschrijfformulier, waarin u onvoorwaardelijk akkoord gaat met de eisen;

b.     Uw curriculum vitae met een maximale lengte van 2 A4 en een videoboodschap van maximaal 5 minuten.

c.     Uw ondernemingsplan en u stuurt ter onderbouwing de volgende zaken mee:

·       Dit ondernemingsplan is maximaal 10 pagina’s (A4 formaat) lang. Het plan maakt gebruik van SMART formulering door middel van cijfers, percentages of acties. Wij raden u aan gebruik te maken van W vragen zoals: wat wilt u bereiken, wie gaat u erbij betrekken, wat ga je doen, welke doelstellingen streeft u na?

·       Het ondernemingsplan voldoet aan de eisen die voorwaarden die hierboven in de “randvoorwaardelijke en aanvullende criteria” nader worden omschreven;

·       Een businesscase: uw ondernemingsplan wordt ondersteund door een ‘businesscase’ die in elk geval een exploitatiebegroting en een investeringsplan omvat (dit zijn bijlagen en deze hoeven dus niet binnen de bovengenoemde 10 pagina’s te vallen);

d.     Uw samenwerkingsplan, met een lengte van maximaal 2 A4.

e.     Uw beschrijving van de wijze waarop u van meerwaarde bent voor de stad Utrecht, met een lengte van maximaal 2 A4.

 

U kunt de gevraagde informatie uitsluitend indienen door deze per e-mail te sturen naar

secretariaatvgu@utrecht.nl vóór de daarvoor in de Planning genoemde datum en tijdstip.


Na deze datum en dit tijdstip is het niet langer mogelijk om de gevraagde informatie te verzenden en is

het derhalve niet meer mogelijk in te schrijven. Het op tijd verzenden van de gevraagde informatie is

geheel uw eigen verantwoordelijkheid.


Informatie die op een andere wijze - bijvoorbeeld via post of persoonlijk overhandigd - wordt ingediend of naar een ander e-mailadres worden gestuurd, accepteren wij niet en wordt terzijde gelegd.


Uw inschrijving is minimaal 90 dagen geldig na de datum waarop u de gevraagde informatie verzonden

heeft en geldt tijdens deze periode als een onherroepelijk aanbod. U gaat er mee akkoord dat u de

gestanddoeningstermijn van uw inschrijving, in het geval een kort geding aanhangig wordt gemaakt,

verlengt tot minimaal twee weken na de datum van de uitspraak in het kort geding.




3 De beoordeling 

Na de sluiting van de termijn voor het indienen van biedingen start de beoordelingsprocedure. De

beoordeling van de biedingen vindt plaats in fasen.


3.1.     Selectieteam

Een selectieteam van de gemeente beoordeelt de inschrijving. Dit team bestaat uit verschillende

medewerkers/stakeholders van de gemeente. Dit selectieteam beoordeelt alle informatie en brengt op

basis daarvan een advies uit.


3.2.     Selectie in 5 fasen

Fase 1: Toetsen ontvangen informatie

Het selectieteam toetst of alle informatie die ingeleverd moest worden tijdig en op de juiste wijze is

ingeleverd en of de ingeleverde informatie volledig is. We kijken ook of de inschrijvingen voldoen aan de

eisen zoals omschreven in deze Selectieleidraad. Inschrijvers die niet aan deze eisen voldoen, worden

uitgesloten van de selectieprocedure.


Fase 2: Selectie

Van de inschrijvingen die in Fase 1 voldoen aan de eisen selecteren we de beste inschrijving. Dit doen

we op de in paragraaf 1.7. beschreven wijze aan de hand van de beoordelingscriteria die in het plan zijn

uitgewerkt.


Deze geselecteerde inschrijving wordt na de verificatie na afloop van de termijn voorgelegd aan het

College van B&W. Zij besluiten uiteindelijk of de gemeente met de geselecteerde inschrijving een

huurovereenkomst wil aangaan.


Een Bibob-onderzoek zoals bedoeld in het gemeentelijk Bibob-beleid kan onderdeel uitmaken van de

besluitvorming. Bibob staat voor 'Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur'.

Met de Wet Bibob wil de overheid voorkomen dat een bepaalde vergunning die zij afgeeft wordt

misbruikt voor criminele activiteiten. De gemeente is gerechtigd alle informatie die zij in het kader van

een Bibob-onderzoek verkrijgt, mee te wegen in de besluitvorming.


Fase 3: Verificatie

De inschrijver die in de selectie (Fase 2) het hoogste aantal punten behaalt, respectievelijk de hoogste

in de rangorde is, selecteren we voorlopig en nodigen we uit voor een verificatiegesprek.


De voorlopig als hoogste geselecteerde inschrijver kan alsnog afvallen, als:

·       Hij in zijn verklaringen en/of het plan en/of de videoboodschap onjuiste informatie verstrekte, die van

belang is voor het plan; of

·       Er op andere punten voor de gemeente onoverkomelijke bezwaren bestaan.

 

In deze gevallen besluit de gemeente de als tweede geëindigde deelnemer uit te nodigen voor een

Verificatiegesprek of de hele procedure opnieuw op te starten.


De overige inschrijvers krijgen een bericht van afwijzing met motivering. Voor deze deelnemers bestaat

de mogelijkheid om inlichtingen te vragen en in rechte op te komen tegen dit bericht van afwijzing,

uitsluitend door het aanhangig maken van een procedure in kort geding bij de Voorzieningenrechter in

Utrecht. De termijn hiervoor is gesteld op twintig kalenderdagen na de verzenddatum van het bericht van

afwijzing. Deze termijn is een vervaltermijn, waarna de deelnemers niet meer in rechte kunnen opkomen

tegen de afwijzing.

 

De bovenstaande termijn van twintig kalenderdagen geldt ook in het geval de gemeente besluit de

selectieprocedure te staken. In dit laatste geval gaat de termijn in op de verzenddatum van de brief

waarin u hierover bent geïnformeerd. Ook hier geldt dat dit een vervaltermijn is.


Ondanks het bericht van voorlopige afwijzing, blijft de inschrijving van de inschrijvers die niet als hoogste

zijn geselecteerd in Fase 2 van kracht gedurende de gestanddoeningstermijn uit paragraaf 2.8.


Fase 4: Afronden selectie

Komen het selectieteam van de gemeente en de in Fase 2 voorlopig als hoogste geselecteerde

inschrijver tot overeenstemming over de voorwaarden om te komen tot een huurovereenkomst en is er

gedurende de hierboven genoemde termijn geen reactie binnengekomen dat een partij zich niet kan

verenigen met de selectie van de geselecteerde inschrijver, dan ontvangt die inschrijver de

huurovereenkomst om te ondertekenen.


Hiervoor geldt nog wel het voorbehoud dat het college de selectie officieel moet goedkeuren.


Stuurt de voorlopig geselecteerde inschrijver de huurovereenkomst niet tijdig ondertekend terug naar de

gemeente, dan heeft de gemeente het recht af te zien van de voorlopige gunning. De gemeente is dan

bevoegd om de overeenkomst ter ondertekening aan te bieden aan de volgende inschrijver, die op basis

van puntentelling die volgt de in paragraaf 1.7 bedoelde beoordeling hiervoor in aanmerking komt.

Hiervoor zal de gemeente ook eerst de verificatie fase met deze volgende inschrijver doorlopen.


Pas na de ondertekening van de huurovereenkomst door zowel de geselecteerde inschrijver als de

gemeente is de selectie definitief en komt een overeenkomst tussen de geselecteerde inschrijver en de

gemeente tot stand.


Fase 5: Oplevering pand

Zodra de huurovereenkomst is ondertekend, kan de gemeente het gehuurde opleveren aan de

geselecteerde inschrijver. De ingangsdatum van de overeenkomst is opgenomen in de planning. Voor

die datum moet de gemeente de ondertekende huurovereenkomst en waarborgsom hebben ontvangen.

 

Bijlagen:

·       Bijlage 1 Inschrijfformulier

·       Bijlage 2 Huurvoorwaarden



Bijlage 1 Inschrijfformulier


Hierbij schrijf ik mij in en meld ik mij aan als deelnemer/beoogde contractspartij:


Inschrijver / Organisatie / potentiële huurder: ……………………………………………………………………


Contactpersoon : ……………………………………………………………………………………………………


Nummer van inschrijving in het handelsregister[1] (Kamer van Koophandel) (indien van toepassing):

…………………………………………………………………………………………………………………………


E-mail: ……………………………………………………………………………………………………………….


Telefoon: …………………………………………………………………………………………………………….


Website (indien van toepassing): …………………………………………………………………………………


Adres: ………………………………………………………………………………………………………………..


Postcode, plaats: ……………………………………………………………………………………………………


Ik verklaar hierbij te voldoen aan de in paragraaf 1.3 gestelde eisen (knock out criteria):

·       De exploitatie van het gehuurde voldoet aan de randvoorwaarden, zoals omschreven in paragraaf 1.4;

·       U gaat onvoorwaardelijk akkoord met de huursom en huurvoorwaarden, zoals deze zijn genoemd in

paragraaf 1.5;

•    Accepteren van de voorwaarde dat het definitief doorgaan van de verhuur afhankelijk is van een einde van de huurovereenkomst met de huidige huurder van de locatie. Inschrijver accepteert derhalve dat de huurovereenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de huurovereenkomst met de huidige huurder is geëindigd en de huidige huurder de locatie conform de opleveringsverplichtingen uit de huurovereenkomst heeft opgeleverd aan de gemeente.


Naam: ………………………………………………………………………………………………………………..


Datum: ……………………………………………………………………………………………………………….


Handtekening: ……………………………………………………………………………………………………….




Bijlage 2 Huurvoorwaarden


Gehuurde Bedrijfsruimte, gelegen aan de Makassarstraat 36 te Utrecht, kadastraal bekend gemeente Catharijne, Sectie C, nummers 7324 en 7471 (gedeeltelijk), ter grootte van 388 m² BVO;

Overeenkomst Model gemeente Utrecht, gebaseerd op ROZ ex BW 7:230a, waarop de Algemene Bepalingen van toepassing zijn, aangevuld met bijzondere voorwaarden.

Algemene Bepalingen

“ALGEMENE BEPALINGEN HUUROVEREENKOMST KANTOORRUIMTE en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW” gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank te Den Haag op 5-3-2025 en aldaar ingeschreven onder nummer 8/2025. Bestemming Zie paragrafen 1.2 

Ingangsdatum In nader overleg, maar uiterlijk 1 februari 2026

Huurtermijn en opzegtermijn

Deze overeenkomst gaat in op de Ingangsdatum,

en wordt aangegaan voor bepaalde tijd met een

looptijd van minimaal 10 jaar, met de mogelijkheid tot

verlenging met 5 jaar. De opzegtermijn

betreft tenminste 12 maanden voorafgaand aan een

huurperiode.

Betaaltermijn

Per maand vooraf

Huurprijs

De aanvangshuurprijs van het gehuurde bedraagt € 47.800,-- per jaar.

BTW

De beoogde zorg invulling is vrijgesteld van BTW. Voor belaste verhuur gelden de onderstaande voorwaarden: 

1. Over de huurprijs wordt omzetbelasting in rekening gebracht.

2. Huurder is geen omzetbelasting meer over de huurprijs verschuldigd indien het gehuurde niet langer met omzetbelasting mag worden verhuurd, terwijl Partijen dat wel waren overeengekomen. Als dat het geval is, komen de in artikel 21.1 van de Algemene Bepalingen bedoelde vergoedingen voor de omzetbelasting in de plaats en worden deze vergoedingen bij voorbaat vastgesteld op nader te bepalen % van de alsdan actuele huurprijs.

Huurverhoging

Conform Algemene Bepalingen. Indexering van de huurprijs en servicekosten worden jaarlijks, voor het eerst 1 jaar na de huuringangsdatum op basis van het CPI-prijsindexcijfer zoals wordt gepubliceerd door het CBS. Indien de te sluiten huurovereenkomst na 1 februari 2026 wordt gesloten zal de vermelde huurprijs geïndexeerd worden naar het moment van af sluiten van de huurovereenkomst.

Bankgarantie/waarborgsom

 

Ter grootte van een betalingsverplichting van 3 maanden.

Demarcatielijst

Bij de huurvoorwaarden is het opleveringsniveau beschreven, waarin wordt aangegeven welke installaties en andere voorzieningen wel, en welke installaties en andere voorzieningen niet tot het gehuurde behoren.

Bijzondere bepalingen

-     Verzekering tegen brand- en vliegtuigschade geschiedt door en voor rekening van verhuurder.

-     Herstel van door derden veroorzaakte schade aan het gehuurde ten gevolg van inbraak, vandalisme en/of brandstichting is voor rekening van huurder (tenzij gedekt door opstalverzekering).

-     Huurder dient zelf voor een eigen inboedelverzekering te zorgen.

-     Asbest en milieu artikel uit Model 230a.

-     Keuringen /onderhoud/maatregelen waterinstallaties voor rekening huurder.

Bijzondere bepaling Duurzaamheid

 

Partijen onderkennen het belang van duurzaamheid. Verhuurder streeft er in dit kader naar om al haar kernvastgoed uiterlijk per 2040 energieneutraal te hebben.

Indien Verhuurder gedurende de looptijd van deze huurovereenkomst (aanvullende) maatregelen en/of voorzieningen wil uitvoeren of aanbrengen aan het gehuurde om de energieprestatie van het gehuurde of het gebouw waarin het gehuurde zich bevindt, te verbeteren, treden Partijen in overleg. Huurder zal zich niet verzetten tegen de energiebesparende maatregelen en/of voorzieningen die Verhuurder wil uitvoeren of aanbrengen. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden geldt het bepaalde in artikel 13.4 van de algemene bepalingen. 

Partijen komen overeen dat het eventuele voordeel dat Huurder geniet in de vorm van lagere energielasten als gevolg van de energiebesparende maatregelen, zullen worden doorberekend in de huurprijs door middel van een tussentijdse huurverhoging. Uitgangspunt hierbij is dat Huurder voor wat betreft de betaling van huurprijs, servicekosten en energielasten tezamen niet meer gaat betalen dan voorheen (te weten voor uitvoering van de energiebesparende maatregelen). Ter vaststelling van de huurverhoging zal Huurder alle benodigde informatie over zijn energieverbruik met Verhuurder delen.

Indien partijen na redelijk overleg niet tijdig overeenstemming bereiken over de huurverhoging en de uitvoering van de energiebesparende maatregelen, heeft Verhuurder het recht de huurovereenkomst tussentijds te beëindigen door middel van opzegging met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden.

Het bepaalde in dit artikel ontslaat Huurder niet van zijn eigen verplichtingen en/of andere toekomstige verplich-tingen om op grond van wet- en regelgeving duurzaam-heidsmaatregelen uit te voeren.



[1] Dit bewijs is niet ouder dan drie maanden, gerekend vanaf de datum van verzending van de

selectiedocument en bevat de actuele gegevens inzake de rechtsgeldigheid van de handtekening van de

deelnemer































Oppervlakte 0 m2
Capaciteit 0 personen
Aantal ruimtes 1 ruimtes
  • Locatiesoort:
    Openbare inschrijvingen ▪ Gemeente panden